↑ Return to O podujatí

Hostia

Ján Opatovský

vedúci skupiny „História“, ktorá vyrobila repliku lietadla Caproni Ca.33 v Leteckých opravovniach Trenčín. Ide o lietadlo, na ktorom 4. mája 1919 absolvoval posledný let z letiska Campo Formido pri Udine v Taliansku do vlasti minister vojny Československej republiky generál M. R. Štefánik. Lietadlo havarovalo neďaleko Ivanky pri Bratislave. Všetci členovia posádky zahynuli. Výstavba lietadla Caproni Ca.33 trvala s prestávkami 8 rokov a na výstavbe sa podieľalo 7 ľudí. Ján Opatovský sa celý život venoval rekonštrukcii lietadiel, ktoré boli často v dezolátnom a nepoužiteľnom stave. Zrenovoval 25 lietadiel. Pri niektorých lietadlách ostali len motory alebo vrtuly a ostatok sa musel vyrobiť nanovo. Tieto lietadlá sú vystavené vo vojenskom historickom múzeu v Prahe – Kbely, ktoré bolo prvou leteckou základňou vybudovanou po vzniku Československa v roku 1918. Repliku lietadla Caproni Ca 33 si môžete pozrieť v interiéri odletovej haly letiska M. R. Štefánika v Bratislave, ktoré si repliku tohto lietadla zapožičalo od Vojenského historického múzea v Piešťanoch.

Opatovsky

Mgr. Peter Macho, Phd.

samostatný vedecký pracovník Historického ústavu Slovenskej akadémie vied s vedeckým zameraním na výskum kolektívnej pamäti a identít na lokálnej, regionálnej, konfesionálnej a národnej úrovni (mýty a symboly), fenoménu národného hrdinu (M. R. Štefánik a i.), je členom Správnej rady Spoločnosti M. R. Štefánika.

Ocenenia: Člen vedeckého kolektívu Centra excelentnosti (CEKI – Kolektívne identity v moderných spoločnostiach… /ved. G. Kiliánová, E. Kowalská/), ktorý získal cenu podpredsedu vlády a ministra školstva SR – „Vedecký tím roka 2009“ (2009).

Peter Macho

doc. Ing. Štefan Klein, akad. soch.

vyštudoval Strojnícku fakultu SVŠT a VŠVU (Vysoká škola výtvarných umení) v Bratislave, odbor dizajn, postgraduálne vzdelanie získal vo Francúzsku. Dodnes vedie prvý ateliér transport dizajnu na Slovensku. Získal Národnú cenu za dizajn (spolu s I. Čobejom), v roku 1999 Baničovu cenu (za ľahký elektrický automobil). V zahraničí hosťuje na vysokých školách a v porotách dizajnérskych súťaží. Je dizajnérom, konštruktérom a pedagógom na VŠVU. Na projekte lietajúceho auta začal pracovať na začiatku 90. rokov 20. storočia. Inšpiráciou bol lietajúci automobil z francúzskeho filmu Fantomas sa hnevá (vo filme voz Citroën DS). Za svoju prácu získal štátne vyznamenanie od prezidenta Andreja Kisku.


PlanA

uvádza divadelnú inscenáciu Ostrov. Rodina je základ i ostrov …. Ide o tragédiu/komédiu. Záleží, z koľkých metrov sa pozeráte.

rodinna_foto

-->